Motyle i ich życie.
Cześć wszystkim, dzisiaj opowiem wam o motylach.
Motyle to piękne stworzenia, mają przeróżne barwy i wielkości. Poniżej przedstawiam krótki opis:
Motyle to owady uskrzydlone, inaczej nazywa się je łuskoskrzydłymi. Najczęściej dzieli się je ze względu na porę występowania -
motyle dzienne i motyle nocne, czyli ćmy. Motyle to bardzo liczna grupa owadów
- motyle liczebnością wyprzedzają jedynie chrząszcze.
Najpierw opiszę wam skąd one się biorą. Życie motyli jest bardzo fascynujące i pełne zwrotów akcji, rozpoczyna się ono od złożenia jaj przez samice, z których wylęgają się gąsienice. Mała ciekawostka: pierwszym posiłkiem młodych gąsienic jest osłonka jajowa. Potem gąsienice zmieniają się w „stworzonka – maszyny” do jedzenia roślin, co powoduje, że wielu ogrodników uznaje je za szkodniki. Rozwój gąsienic trwa od kilku tygodni, nawet do kilku lat! Jest to zależne od gatunku motyla i warunków zewnętrznych. W pewnym momencie gąsienica rozpoczyna przygotowania do przemiany, będzie to największy „glow-up” w jej życiu. Wytwarzają one kokony, wewnątrz których znajduję się poczwarka. Motyl przechodzi tzw. Przeobrażenie zupełne. Po kilku tygodniach lub nawet miesiącach oczekiwania chitynowa osłonka zaczyna odstawać od ukrytego wewnątrz ciała motyla i pękać. Oto nadchodzi oczekiwany moment „narodzin” motyla. Po chwili z poczwarki wyłania się jednak nie piękny okaz, a wymięty, sześcionożny korpus, który niezdarnie wchodzi na pierwszą spotkaną gałązkę. Dopiero po jakimś czasie słabe skrzydła nabierają właściwych kształtów. Tak właśnie powstaje postać dojrzała motyla tzw. imago.
Zdjęcie jest z filmiku na platformie YouTube, zachęcam do obejrzenia: filmik o motylach dla przedszkolaka.
Myślę, że ten temat mógłby zainteresować dzieci w wieku przedszkolnym i możemy go wykorzystać na wiele sposobów, a oto kilka propozycji zabaw i zadań dla dzieci:
- Zabawa ruchowa- motylki na kwiatkach.
Nauczyciel rozdaje dzieciom drewniane kółka i bibułę. Dzieci tworzą „skrzydła motyli” według własnych upodobań, co do koloru. Nauczyciel rozkłada na podłodze w sali kilka sztuk hula-hop. (będą to kwiatki na których siadają motyle. Nauczyciel włącza muzykę. Dzieci swobodnie się poruszają po sali – udając motyle i machając wcześniej zrobionymi skrzydłami. Gdy muzyka cichnie dzieci zatrzymują się w kołach (hula-hop), czyli motyle siadają na kwiatach.
Źródło: https://uczymyibawimy.pl/2020/03/25-zabaw-ruchowych-gdy-trzeba-pozostac-w-domu.html
3. 3. Praca plastyczna – motyl. Nauczyciel rozdaje dzieciom farby, kartki oraz gąbki. Gąbki należy związać gumką po środku, aby powstał kształt motyla. Dzieci używają gąbki jak pieczątki, następnie dorysowują brakujące elementy motyla.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA&ab_channel=KusiątkaKusiątka
Komentarze
Prześlij komentarz